„Myślę pozytywnie” to program profilaktyczny opracowany przez Fundację „Instytut Edukacji Pozytywnej”. Działania skierowane są na wsparcie dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli w profilaktyce zdrowia psychicznego oraz upowszechniania wiedzy na jego temat.
Prowadzenie działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań, kształtowanie przekonań, postaw, zachowań i stylu życia wspierającego zdrowie psychiczne, rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu, przeciwdziałanie seksualizacji dzieci i młodzieży – w szczególności przez prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych
Moduł: II
Głównym celem badania „Realizacja działań związanych z oceną skuteczności programu, w tym narzędzi edukacyjnych i profilaktycznych w szkołach i placówkach, które w 2017 r. brały udział w zadaniach realizowanych w ramach Szkolnego Systemu Wsparcia Zdrowia Psychicznego „Myślę Pozytywnie”. Modelowy Program Promocji i Profilaktyki dla szkół podstawowych, ponadpodstawowych i placówek oświaty oraz wsparcie Zamawiającego w osiągnięciu zakładanych celów” było przeprowadzenie ewaluacji, tj. dokonania oceny jakości i efektów prowadzonych w ramach programu działań, a także sformułowanie propozycji poprawy ich skuteczności i spójności.
Przyjęto następujące cele szczegółowe badania:
W badaniu zastosowano następujące kryteria ewaluacyjne: trafność (stopień dopasowania treści szkolenia oraz kanałów komunikowania do potrzeb grup docelowych), skuteczność (stopień realizacji celów i osiągnięcia wskaźników określonych dla przedsięwzięcia), efektywność (stosunek poniesionych nakładów do uzyskanych efektów działań w praktyce).
Zrealizowane badanie jest ewaluacją ex post, czyli badaniem przeprowadzonym po zakończeniu interwencji społecznej: wdrożenia programu o nazwie Szkolny System Wsparcia Zdrowia Psychicznego „Myślę Pozytywnie”. Celem ewaluacji ex post jest wskazanie rezultatów interwencji oraz zebranie opinii osób i instytucji nią objętych. Ewaluacja tego typu stanowi bardzo cenne źródło informacji użytecznych przy planowaniu kolejnych interwencji. W ewaluacji programu profilaktyki zdrowia psychicznego w szkole sformułowano następujące pytania badawcze:
Warto podkreślić, iż w zrealizowanym badaniu zastosowany został klasyczny dla nauk społecznych nomotetyczny model wyjaśniania. Zatem zgodnie z nim zostały zastosowane trzy kryteria nomotetycznej zależności przyczynowej:
Zaproponowany model wyjaśnienia i wnioskowania wymagał przede wszystkim zgromadzenia odpowiednich, wiarygodnych, rzetelnych, i odpowiadających swym zakresem przedmiotowi badania danych i informacji. Niezbędny był dobór takiej metodologii, która umożliwiła dokonanie rzetelnej analizy i udzielenia pełnej, rzeczowej i opartej na uzyskanych wynikach odpowiedzi na pytania badawcze sformułowane przez Zamawiającego oraz zaproponowanie użytecznych wniosków i rekomendacji. Wykonawca zaproponował zastosowanie w powyższym badaniu ewaluacyjnym metody triangulacji technik badawczych i źródeł danych.
Założone cele badawcze zostały zrealizowane w ramach zadania zleconego dzięki rzetelnemu i zgodnemu z harmonogramem wykonaniu badań terenowych. Było to możliwe dzięki przyjętym rozwiązaniom organizacyjnym i dużemu zaangażowaniu wykonawców: koordynatorów regionalnych oraz ankieterów.
Bardzo znaczącym efektem zrealizowanych badań jest ich wysoka wiarygodność wynikająca z wielkości próby badawczej. Badaniami objęto bowiem 80% szkół uczestniczących w projekcie „Myślę pozytywnie” (80 ze 100 szkół). Stosowanie odpowiednich procedur badania ewaluacyjnego wpłynęło z kolei na rzetelność pozyskanego materiału empirycznego oraz prezentowanych wniosków i rekomendacji pobadawczych.